PPT

Hvem får spesialundervisning?
Elever som ikke har eller kan få tilfredsstillende utbytte av det ordinære opplæringstilbudet, kan ha rett til spesialundervisning. Skolen har interne systemer for kartlegging og drøfting for å fange opp elever som ikke har tilstrekkelig læringsutbytte av ordinær undervisning. Foresatte oppfordres til å ta kontakt med kontaktlærer ved bekymring for barnets faglige fremgang.

Årsaker til henvisning til PPT:

• Mistanke om forsinket utvikling
  • Språk- og kommunikasjonsvansker
  • Lærevansker
  • Fagvansker
  • Konsentrasjons- og oppmerksomhetsvansker
  • Atferdsvansker
  • Sosiale og emosjonelle vansker
  • Funksjonshemming

Hva må gjøres for å få spesialundervisning?
Før eleven henvises til pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) for vurdering av behov for spesialundervisning, skal skolen vurdere om eleven kan hjelpes innenfor det ordinære opplæringstilbudet. Skolen må prøve ut tiltak innenfor tilpasset opplæring. Dersom eleven fortsatt ikke har tilstrekkelig utbytte av opplæringen, skal eleven drøftes med PPT. Foresatte må samtykke til en slik drøfting. PPT avgjør om eleven skal henvises for å vurdere om eleven har behov for tilpasninger utover den ordinære opplæringen.

For at skolen skal fatte vedtak om spesialundervisning må det foreligge en sakkyndig vurdering utarbeidet av PPT. Sakkyndig vurdering er en tilrådning om hva eleven vil trenge utover ordinær undervisning.

ppt årshjul .png

Oslo kommunes side om spesialundervisning og PPT finner du her ved å trykke her.